• 02165741139
  • Tehran - Shahriar
  • Saturday to Thursday: 9 am - 5 pm

بتن انبوه چیست؟

بتن انبوه چیست؟

ما در این مقاله به مبحث بتن انبوه چیست میپردازیم. برای خرید و اطلاع از قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ و ….میتوانید با شرکت شیمی آبادگران تماس بگیرید.

بتن انبوه چیست؟

بتن انبوه به عنوان کار بتنی با حجم سنگین با ابعاد بزرگ و شرایط مرزی تعریف می شود که به دلیل سرعت بالاتر گرمای هیدراتاسیون مستعد دماهای بالا هستند. 

دمای بالا در بتن منجر به تنش های حرارتی بالا، ترک خوردگی و کاهش مقاومت طولانی مدت می شود. از این رو، عامل اصلی تمایز بتن جرمی از بتن معمولی رفتار حرارتی آن است.

بتن انبوه اصطلاحی است که با سازه های بتن ریزی شده بزرگ در محل مانند سدها، پایه های پل، پایه های یک ساختمان بزرگ و مکان های بتنی بزرگ (حداقل 1 متر عمق) مرتبط است. 

این مقاله ویژگی‌های مهم و ترکیب بتن انبوه  توضیح می‌دهد.

ویژگی های بتن انبوه

بتن جرمی را به عنوان “هر حجمی از بتن سازه ای تعریف می کند که ترکیبی از ابعاد عضو در حال ریخته گری، شرایط مرزی، ویژگی های مخلوط بتن و شرایط محیطی می تواند منجر به نامطلوب شدن شود. تنش های حرارتی، ترک خوردگی، واکنش های شیمیایی مضر یا کاهش مقاومت طولانی مدت در نتیجه افزایش دمای بتن در اثر گرمای هیدراتاسیون.

واکنش هیدراتاسیون در بتن انبوه گرمای بسیار زیادی را آزاد می کند. عدم وجود حالت مناسب برای دفع این گرما منجر به اختلاف دمای بالاتر بین سطح داخلی و خارجی ساختار جرمی می شود که بیشتر منجر به تنش های حرارتی و ترک می شود.

ترک های حرارتی مسیرهایی را برای رسیدن هوا و آب به فولاد تقویت کننده ایجاد می کنند که منجر به خوردگی می شود. از این رو، ترک های حرارتی یک مشکل دوام ایجاد می کنند.

بتن ریزی انبوه همیشه با تاکید بر رفتار حرارتی طراحی و انجام می شود که در صورت نادیده گرفتن آن بر یکپارچگی سازه و عملکرد یکپارچه سازه تاثیر می گذارد. 

ترک های حرارتی مشاهده شده در سازه های بتنی انبوه مختلف در زیر فهرست شده اند:

نوع سازه بتنی انبوه شکل ترک حرارتی 
بنیاد بزرگ کرک های تصادفی نقشه
دیوارها مجموعه ای از ترک های عمودی، گسترده تر در پایه
تیرها ترک هایی با فاصله یکنواخت عمود بر طولانی ترین بعد تیر

در دماهای بالاتر از 160 درجه فارنهایت، محصولات هیدراتاسیون ناپایدار تولید می شود که به نام تشکیل اترینژیت تاخیری (DEF) نامیده می شود. DEF با گذشت زمان با بتن منبسط می شود که منجر به ترک قابل توجهی می شود.

کنترل دما در بتن انبوه

عوامل اصلی که می توانند بر دمای بتن تأثیر بگذارند عبارتند از:

  1. ترکیب سیمان و ظرافت
  2. محتوای سنگدانه و ضریب انبساط حرارتی آن
  3. هندسه مقطع
  4. دمای مواد
  5. درجه حرارت در هنگام قرار دادن

روش های پیش سرد کردن مصالح بتن برای دستیابی به حداکثر دمای پایین تر برای بتن انبوه عبارتند از:

  1. استفاده از یخ خرد شده همراه با آب در تابستان برای کاهش دمای مخلوط بتن انبوه تا 10 درجه فارنهایت .
  2. سنگدانه های ریز و درشت را می توان در شرایط مرطوب با استفاده از اشباع خلاء و تزریق نیتروژن مایع از قبل سرد کرد.
  3. گاهی اوقات برای حفظ حداکثر دمای بتن سخت شده زیر 75 درجه فارنهایت ، پس سرد شدن انجام می شود.
  4. پس از قرار دادن، حداکثر دما در بتن جرمی نباید از 160 درجه فارنهایت بیشتر شود تا از DEF جلوگیری شود.
  5. اختلاف دما بین مرکز و سطح محل قرارگیری نباید بیشتر از 35 درجه فارنهایت باشد.

ترکیب استانداردهای بتن انبوه -ASTM

مشخصات سیمان، پوزولان ها، مواد افزودنی، سنگدانه ها و آب مورد استفاده در ساخت بتن انبوه به شرح زیر است:

1. سیمان در بتن انبوه

انواع سیمان قابل استفاده برای ساخت بتن انبوه در ACI 207.2R و 207.4R آورده شده است. سیمان پرتلند (ASTM C150)، سیمان مخلوط (ASTM C595) و سیمان هیدرولیک (ASTM C 1157) برخی از سیمان های مورد استفاده برای ساخت بتن انبوه هستند.

سیمان پرتلند را می توان با پوزولان یا هر نوع سیمان دیگری برای بتن انبوه استفاده کرد. در طول فرآیند، بچینگ به طور جداگانه در کارخانه اختلاط انجام می شود. محدود کردن محتوای سیمان می تواند دما را کاهش دهد و به اقتصاد کمک کند. 

2. پوزولان در بتن انبوه

پوزولان ها در بتن انبوه تولید گرمای داخلی را کاهش می دهند، کارایی را بهبود می بخشند، احتمال واکنش قلیایی – سنگدانه را کاهش می دهند و اقتصاد بهتری را ارائه می دهند. با این حال، خواص پوزولان ها متفاوت است. از این رو، آنها باید به همراه سیمان پروژه آزمایش شوند تا سهم آن در بتن انبوه اندازه گیری شود. 

3. کوره بلند آهنی دانه بندی شده (GGBS) در بتن انبوه

سیمان GBS یا سرباره به طور جداگانه با سیمان پرتلند در بتن انبوه استفاده می شود. الزامات استاندارد سیمان سرباره مورد استفاده در بتن در ASTM C 989 آورده شده است. 

ادغام سرباره ها سرعت تولید گرما را کاهش می دهد زیرا سرعت هیدراتاسیون را کاهش می دهند. آنها همچنین نفوذپذیری، انبساط سنگدانه های راکتیو را کاهش می دهند و کارایی را بهبود می بخشند.

4. مواد افزودنی شیمیایی در بتن انبوه

افزودنی‌های شیمیایی مهمی که برای بتن جرمی استفاده می‌شوند عبارتند از: هواگیر، کاهنده آب و کاهش گیر. مشخصات دقیق این مخلوط ها در ACI 212.3R و ASTM C494 آورده شده است. 

افزودنی های شیمیایی به کاهش گرمای تکامل در طول سخت شدن بتن انبوه کمک می کند. علاوه بر این، آنها به افزایش استحکام، دوام، سایش و مقاومت در برابر فرسایش کمک می کنند. 

5. سنگدانه ها در بتن انبوه

اطلاعات دقیق در مورد سنگدانه های ریز و درشت مورد استفاده در ساخت و ساز در ASTM C125 و ACI 221R تعریف شده است. 

درجه بندی سنگدانه های ریز بر کارایی بتن انبوه تأثیر می گذارد.

سنگدانه درشت مورد استفاده برای بتن انبوه باید ذرات سخت، متراکم، بادوام و بدون پوشش باشد. 

6. آب در بتن انبوه

آب مورد استفاده برای اختلاط انبوه بتن باید عاری از موادی باشد که به طور قابل توجهی بر واکنش هیدراتاسیون سیمان پرتلند تأثیر می گذارد. محدودیت های محتوای کلرید برای آب مورد استفاده برای اهداف مختلف ساختمانی در ACI 201.2R ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: چسب کاشت میلگرد اپوکسی

خرید و قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ شرکت شیمی آبادگران

شرکت شیمی آبادگران پدیده سازان جوان با بیش از دو دهه در زمینه تولید فرآورده های شیمیایی صنعت ساختمان،این شرکت علاوه بر تولید بیش از صد نوع محصول شیمیایی ساختمان، سابقه همکاری در اجرا و مشاوره در پروژه های بزرگ ملی و شخصی و شرکتی دارد. شرکت شیمی آبادگران سهم بزرگی را در محصولات شیمیایی ساختمان دارا میباشد و داری بیش از پنجاه نیرو تولید و آزمایشگاه فعالیت دارند. اینها تنها بخشی از همکاری های گسترده شیمی آبادگران در طول این سالها می باشد. برای خرید و اطلاع از قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، چسب کاشت میلگرد ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ و ملات های پلیمری ، ملات ضد اسید ، فوق روان کننده و ترمیم کننده بتن، گروت اپوکسی ، ملات ضد اسید و ….میتوانید با شرکت شیمی آبادگران تماس بگیرید.

آدرس دفتر مرکزی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه