• 02165741139
  • Tehran - Shahriar
  • Saturday to Thursday: 9 am - 5 pm

تاثیر سخت کننده های مختلف بر خواص مکانیکی و حرارتی گروت اپوکسی

تاثیر سخت کننده های مختلف بر خواص مکانیکی و حرارتی گروت اپوکسی

در این مقاله به مبحث تاثیر سخت کننده های مختلف بر خواص مکانیکی و حرارتی گروت اپوکسی می پردازیم. برای خرید و اطلاع از قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ و ….میتوانید با شرکت شیمی آبادگران تماس بگیرید.

تاثیر سخت کننده های مختلف بر خواص مکانیکی و حرارتی رزین اپوکسی

  1. رزین های اپوکسی دسته بزرگی از ترکیبات حاوی دو یا چند گروه اپوکسی را تشکیل می دهند که با انواع عوامل پخت حاوی هیدروژن های فعال مانند آمین ها و انیدریدها واکنش نشان می دهند. این رزین‌های مرتبط با سخت‌کننده‌های آمینی به‌طور گسترده به عنوان چسب‌های ساختاری استفاده می‌شوند، زیرا خواص حرارتی و مکانیکی خوبی دارند. ترکیبات آمینی به آمین های اولیه، ثانویه و سوم طبقه بندی می شوند که در آنها یک، دو و سه مولکول هیدروژن آمونیاک (NH3) به ترتیب جایگزین هیدروکربن شده اند. آمین ها را با توجه به تعداد آمین های موجود در یک مولکول، مونوآمین، دی آمین، تری آمین یا پلی آمین می نامند. 

استفاده از آمین های آلیفاتیک قوی هستند و از نظر خواص پیوند عالی هستند. آنها در برابر قلیایی ها و برخی اسیدهای معدنی مقاومت دارند و در برابر آب و حلال ها مقاومت خوبی دارند، اما برای بسیاری از حلال های آلی چندان خوب نیستند. 

خواص نهایی شبکه اپوکسی

بسته به عامل اتصال عرضی، خواص نهایی شبکه اپوکسی نیز متفاوت است. 

مشاهده شد که خواص و عملکرد ترکیبات پخت رزین های اپوکسی به نوع عامل پخت و شرایط پخت بستگی دارد. هنگامی که عامل پخت یک آمین آلیفاتیک است. فرآیند پخت در دمای اتاق اتفاق می افتد. اما واکنش کند است.

از طرف دیگر رزین های اپوکسی عمل آوری شده با آمین های آروماتیک عموماً مقاومت حرارتی و شیمیایی خوبی از خود نشان می دهند. گاهی اوقات حلقه آروماتیک در حین سنتز به ستون فقرات اپوکسی وارد می شود، به عنوان مثال، حلقه نفتالین و گروه بی فنیل اغلب برای بهبود مقاومت حرارتی رزین اپوکسی استفاده می شود.

در طول پخت آمین های آلیفاتیک

در طول پخت آمین های آلیفاتیک، هر آمین آلیفاتیک اولیه با یک گروه اپوکسی از DGEBA، از طریق باز شدن حلقه، واکنش می دهد تا یک پیوند CH2-NH و یک گروه هیدروکسیل آویز ایجاد کند، که وجود آن برای تسریع واکنش های باز شدن حلقه بعدی شناخته شده است. آمین های ثانویه حاصل به روشی مشابه با حلقه های اپوکسی باقیمانده واکنش میدهند تا زنجیره های پلیمری را به هم متصل کنند، البته با سرعت کمتر.

آمین های معطر

در آمین های معطر، گروه آمین به جای زنجیره های انعطاف پذیر مولکول ها مانند آمین های آلیفاتیک، توسط حلقه های بنزن سفت و سخت جدا می شوند. رابطه استوکیومتری بین مواد پخت و رزین ها تاثیر زیادی بر خواص فیزیکی و مکانیکی رزین اپوکسی دارد.

چهار آمین مختلف برای مطالعه حاضر انتخاب شدند. یعنی، تری اتیلن تترامین، دی سیاندی آمید، دی آمینو دی فنیل سولفون و m-phenylenediamine.

واکنش آمین/اپوکسی در دمای اتاق اتفاق می‌افتد و می‌توان آن را با پخت با دمای بالا تسریع کرد.

TETA

TETA یک پلی آمین اولیه معمولی است که به شکل مایع است و عمر قابلمه 30 دقیقه در 750 درجه فارنهایت دارد. DICY متداول‌ترین عامل پخت نهفته است که کریستال‌هایی با نقطه ذوب بالای 207 تا 210 درجه سانتی‌گراد تشکیل می‌دهد. دایمر سیانامید است و آمفوتریک است. با این حال دوچرخه سواری به راحتی انجام می شود و گروه نیتریل واکنش کمتری دارد.

DICY

DICY زمانی که در رزین اپوکسی با استفاده از حلال یا موارد مشابه حل می شود، عمر قابلمه 24 ساعت دارد. اما معمولاً به شکل پودر ریز پراکنده در رزین استفاده می شود. که دارای خواص بسیار زیادی است.

عمر گلدان طولانی 6 تا 12 ماه. چنین ترکیباتی در دمای اتاق پایدار هستند. اما در دمای بالای 160 تا 180 درجه سانتیگراد در مدت 20 تا 60 دقیقه پخته می شوند. و مقدار زیادی گرما در طول پخت ایجاد می کنند.

بنابراین فقط در لایه های نازک مانند رنگ، چسب و لمینت استفاده می شود.

 ساختارهای شیمیایی عوامل پخت مختلف مورد استفاده.

آمین‌های معطر عموماً عوامل پخت جامد هستند که DDS و m-PDA از آن‌ها معمولی هستند. DDS معمولاً در کاربردهای لمینیت هوافضا به کار می رود که نیاز به استحکام پوستی شانه عسلی افزایش یافته دارد. mPDA که چهار عملکردی است، هر مولکول با چهار واحد رزین واکنش می دهد و یک شبکه سه بعدی تشکیل می دهد. این سیستم به دلیل ساخت آسان و مقاومت خوبی در برابر پیری در یک محیط شیمیایی تهاجمی به عنوان چسب به طور گسترده استفاده می شود. علاوه بر خواص چسبندگی مانند مقاومت برشی لبه و استحکام لایه برداری فرمولاسیون اپوکسی، خواص حرارتی و مطالعات DSC سیستم های مختلف نیز در این مقاله ارائه شده است.

  1. مواد و روش ها

رزین اپوکسی (Epofine-1556، دی گلیسیدیل اتر بیسفنول-A با وزن معادل اپوکسید 5.2 eq/kg) از Fine Finish Organics Pvt به دست آمد. Ltd، بمبئی عوامل پخت DICY، TETA، DDS و mPDA از سیگما آلدریچ به دست آمد. رزین اپوکسی در نسبت‌های استوکیومتری با سخت‌کننده‌ها مخلوط شد و در دماهای مشخص شده به مدت 1 ساعت پخت شد.

  1. اندازه گیری ها

  2. ویژگی های مکانیکی

خواص مکانیکی اغلب مهمترین خواص مرتبط با فناوری هستند. این هست

زیرا عملاً تمام شرایط سرویس شامل درجاتی از بارهای مکانیکی است.

نوارهای آلومینیومی با اندازه 100×25 میلی‌متر از ورق‌هایی با ضخامت 0.8 میلی‌متر ماشین‌کاری شدند تا به عنوان زیرلایه‌های فلزی برای مطالعات لایه برداری روی پیوندهای فلز به فلز استفاده شوند. برای مقاومت برشی از نوارهای 100x25x1 میلی متر استفاده شد. آماده سازی سطح قبل از استفاده از چسب ضروری است. چربی زدایی با حلال با تری کلرواتیلن برای حذف گرد و غبار و آثار ناخالصی های روغنی روی سطح انجام شد.

پس از اعمال چسب فشار تماسی یکنواخت در سراسر سطح اتصال اعمال می شود و سپس در دمای مورد نیاز برای مدت زمان مشخص در کوره نگهداری می شود.

استحکام لایه برداری و استحکام برشی لبه نمونه های فلز به فلز بر روی یک دستگاه آزمایش جهانی به ترتیب مطابق با ASTM D 903  و ASTM D 1002 با نرخ جداسازی در دست 50 میلی متر در دقیقه در دمای اتاق تعیین شد.

خرید و قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ شرکت شیمی آبادگران

شرکت شیمی آبادگران پدیده سازان جوان با بیش از دو دهه در زمینه تولید فرآورده های شیمیایی صنعت ساختمان،این شرکت علاوه بر تولید بیش از صد نوع محصول شیمیایی ساختمان، سابقه همکاری در اجرا و مشاوره در پروژه های بزرگ ملی و شخصی و شرکتی دارد. شرکت شیمی آبادگران سهم بزرگی را در محصولات شیمیایی ساختمان دارا میباشد و داری بیش از پنجاه نیرو تولید و آزمایشگاه فعالیت دارند. اینها تنها بخشی از همکاری های گسترده شیمی آبادگران در طول این سالها می باشد. برای خرید و اطلاع از قیمت فوق روان کننده ، چسب کاشی ، چسب کاشت میلگرد ، ملات ضد اسید ، چسب کاشت میلگرد ، ترمیم کننده بتن ، گروت اپوکسی و ضد یخ و ملات های پلیمری ، ملات ضد اسید ، فوق روان کننده و ترمیم کننده بتن، گروت اپوکسی ، ملات ضد اسید و ….میتوانید با شرکت شیمی آبادگران تماس بگیرید.

آدرس دفتر مرکزی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه